tiistai 8. maaliskuuta 2011

olennainen, olen nainen.

ruususen uni. vielä valossa.


minä olen ollut tyttö. siitä on kauan aikaa. vaikka joskus minusta tuntuu niin kovin tyttöseltä olo. muistan monia asioita. nukenrattaat. omat posliiniset astiat. lappiksen mummolta sain kaksi ruusukuvioista lisäksi.

nuorena on nupullaan vielä. osittain.
mietin, että sitten minusta tuli nuori nainen. seitsentoistavuotisna on neito kaunehin. katsoin peiliin ja näytin mielestäni rumalta. silloin oli ajatukset ja asuminen vaasasssa. kun katson niitä kuvia, minulle tulee monia muistoja mieleen. itse vain olin niin kovin epävarma kaikesta vielä. itsestäni ennenkaikkea.

sitä toivoi olevansa jollekin sen kimpun kaunein ruusu.
monta eri osoitetta. monta eri kotia. monta eri unelmaa. monta turhautumista. kipua. itkua. etsien itsestä naista. etsien itsestä tyytyväisyyttään. miettien sitoutumista. miettien yksinäisyyttä. kun joskus kokisi olevansa toisten kanssa tasavertainen. vertailematta itseään muihin. muistan nämä ajat yhä. ja ne vielä toisinaan valtaa minut.

jaksaa seistä suorassa

mitä se naiseus minulle on. millainen olen naisena. en ylempi kuin mies. en alempi kuin mies. en tasavertainen miehen kanssa. vaan vertailematta vierellä. minun ei tarvitse saada yhtä paljon rahaa. minun ei tarvi saada yhtä paljon valtaa. minun ei tarvitse päästä verotietojen kärkeen vain ollakseni ensimmäinen nainen yhtään missään.

minulla on muuta. minulla on kaipaus kauneuteen. minä yhdistelen. rupattelen ohi suuni. maistan onko kakussa käytetty kaardemummaa. minä tiedän minkä värisiä pyykkejä yhdistellään. minä tiedän, että suukko voi rauhoittaa huutavan lapsen. minä tiedän että joskus sitä vain haluaa venyä toisen vuoksi. että naisenakaan oleminen ei aina ole helppoa. tai ihmisenä.

kokonainen
minä en tykkää feministeistä. ne haluavat kilpailla. minä haluan elää sovussa. väliin johtaa. väliin alistua. väliin nauraa. väliin itkeä. ei elämä ole mikään kilpailu. minusta sellainen on reilumpaa. että kaikki väliin vahvoja ja heikkoja. se on reilupeli. 

minulla on tytär. minulla on poika. minä haluan heidän tuntevan olevan arvokkaita molempien. en kummankaan enempää. ihmisyyttä ei voi ylikorostaa. molemmat saavat tuntea. molemmat saavat vasaran. kumpainenkin heistä on enemmän kuin yksi ominaisuus. tai ominaisuuksiensa summa.

tärkeämpää kuin sukupuoli on ystävät. niinkuin ystäväni kootee, joka toi minulle kukkia. hän on paljon reilumpi kuin nämä reilunkaupan ruusut. hänen kanssaan sain päiväni viettää.

p.s onnellista naistenpäivää kaikille. niin naisille kuin miehillekin. ja tytöille ja pojille.

1 kommentti:

Iiris kirjoitti...

"vaan vertailematta vierellä." mahtava lause!